Takrifan
Ahlus Sunnah adalah orang-orang yang mengikuti
sunnah dan berpegang teguh dengannya dalam semua perkara yang
Rasulullah berada di atasnya dan juga
para sahabatnya. Oleh kerana itu Ahlus Sunnah yang sebenarnya adalah
para sahabat Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam dan orang-orang yang mengikuti mereka hingga ke hari kiamat.
Sejarah
Fitnah di tubuh Islam
[sunting] Fitnah pada saat wafatnya Rasulullah Muhammad
Ketika Rasulullah
Muhammad SAW wafat, maka berlakulah salah faham antara golongan Muhajirin dan Ansar sesiapa yang selanjutnya menjadi pemimpin kaum muslimin. Para sahabat melihat hal ini akan mengakibatkan perang saudara antar kaum muslimin Muhajirin dan Anshor. Setelah masing-masing mengajukan delegasi untuk menentukkan siapa Khalifah pengganti Rasulullah. Akhirnya disepakati oleh kaum muslimin untuk mengangkat Abu Bakar sebagai Khalifah.
Fitnah masa khalifah ke-3
Pada masa kekhalifahan ke-3,
Uthman bin Affan, berlaku fitnah yang cukup serius di tubuh Islam pada saat itu, yang mengakibatkan terbunuhnya
Khalifah Uthman. Pembunuhnya ialah suatu rombongan delegasi yang diasaskan oleh Abdullah bin Saba 'dari
Mesir yang hendak memberontak kepada Khalifah dan hendak membunuhnya. Abdullah bin Saba 'berjaya membina pemahaman yang sesat untuk mengadu domba umat Islam untuk menghancurkan Islam dari dalam. Kemudian masyarakat banyak saat itu, terutama ditaja oleh para bekas pelaku pembunuhan terhadap
Uthman, berjaya membunuh beliau dengan sadis ketika beliau sedang membaca Quran.
Fitnah masa khalifah ke-4
Segera setelah bai'at Khalifah
Ali mengalami kesulitan bertubi-tubi. Orang-orang yang terpengaruh Abdullah bin Saba 'terus menerus mengadu domba para sahabat. Usaha mereka berjaya. Para sahabat salah faham mengenai kes undang-undang pembunuhan Uthman. Yang pertama berasal dari janda
Rasulullah SAW,
Aisyah, yang bersama dengan
Talhah dan
Zubair berjaya diadu domba hingga terjadilah
Perang Jamal atau
Perang Unta. Dan kemudian oleh
Muawiyah yang diangkat oleh
Uthman sebagai Gabenor di Syam, mengakibatkan berlakunya
Perang Shiffin. Melihat banyaknya korban dari kaum muslimin, maka pihak yang berselisih mengadakan ishlah atau keamanan. Para pemberontak tidak senang dengan adanya keamanan diantara kaum muslimin. Kemudian terjadi usaha pembangkangan oleh mereka yang pada awalnya berpura-pura / munafik. Merekalah Golongan
Khawarij
Tahun Jama'ah
Kaum
Khawarij ingin merebut kekhalifahan. Tapi terhalang oleh
Ali dan
Muawiyah, sehingga mereka merancang untuk membunuh keduanya. Ibnu Muljam dari
Khawarij berjaya membunuh Khalifah
Ali pada saat khalifah mengimami solat subuh di
Kufah, tetapi tidak terhadap Muawiyah kerana dijaga ketat. Bahkan Muawiyah berjaya mengkonsolidasikan diri dan umat Islam, berkat kecakapan politik dan ketegaran kepemimpinannya. Karena belajar oleh berbagai pertumpahan darah, kaum muslim secara pragmatis dan realistik menyokong kuasa
de factoMuawiyah. Maka tahun itu, tahun 41
Hijrah, secara khusus disebut
tahun persatuan ('
am al-jama'ah).
Sunnah Madinah
Kaum muslimin mendalami agama berdasarkan Al-Quran, dan memperhatikan serta ingin mempertahankan sunnah Nabi di Madinah. Akhirnya ilmu hadis yang berkembang selama beberapa abad, sampai tuntasnya masalah pembukuan hadis sebagai wujud nyata Sunnah pada sekitar akhir abad ke-3 Hijrah. Saat itu, lengkap sudah kodifikasi hadis dan menghasilkan
al-Kutub al-Sittah (Buku Yang Enam) yakni oleh
al-Bukhari (w. 256 H),
Muslim (w. 261 H),
Ibnu Majah (w. 273 H),
Abu Daud (w. 275),
al-Turmudzi (w. 279 H) , dan
al-Nasa'i (w. 303 H).
Perkembangannya kemudian
Ahlus-Sunnah pada masa kekuasaan Bani Umayyah masih dalam keadaan mencari bentuk, hal ini dapat dilihat dengan perkembangan empat mazhab yang ada di tubuh Sunni. Abu Hanifah, pengasas Mazhab Hanafi, hidup pada masa perkembangan awal kekuasaan Bani Abbasiyah.
Mazhab / aliran Fikih
Terdapat empat mazhab yang paling banyak diikuti oleh Muslim Sunni. Di dalam keyakinan sunni empat mazhab yang mereka miliki sah untuk diikuti, perbezaan yang ada pada setiap mazhab tidak bersifat fundamental. Perbezaan mazhab bukan pada hal Aqidah (pokok keimanan) tapi lebih pada tata cara ibadah. Para Imam berkata bahawa mereka hanya ber-ijtihad. Mengikuti hasil ijtihad tanpa mengetahui dasarnya adalah dilarang, kerana rujukan kita adalah Rasulullah saw.
Hanafi
Didirikan oleh
Imam Abu Hanifah, Mazhab Hanafi adalah yang paling dominan di dunia Islam (sekitar 45%), penganutnya banyak terdapat di
Asia Selatan (
Pakistan,
India,
Bangladesh,
Sri Lanka, dan
Maldives),
Mesir bahagian Utara, separuh
Iraq,
Syria,
Lubnan Turki,
Uzbekistan,
Turkmenistan,
Tajikistan,
Kazakhstan,
Kyrgystan,
China,
Bosniadan Palestin (campuran Syafie dan Hanafi), Kaukasia (
Chechnya,
Dagestan). Mazhab Hanafi adalah mazhab rasmi 2 empayar islam terbesar iaitu
Abbasiyah dan
Turki Uthmaniyah
Maliki
Didirikan oleh
Imam Malik, diikuti oleh sekitar 20% muslim di seluruh dunia. Mazhab ini dominan di negara-negara
Afrika Barat dan Utara seperti
Morocco,
Algeria,
Tunisia,
Libya,
Sudan,
Mauritania,
Mesir bahagian selatan,
Nigeria,
Senegal dan
Ghana. Mazhab ini mempunyai keunikan dengan menyodorkan tatacara hidup penduduk madinah sebagai sumber undang-undang kerana Nabi
Muhammad hijrah, hidup dan mati di sana dan terkadang kedudukannya dianggap lebih tinggi dari
hadis.
Syafi'i
Dinisbatkan kepada
Imam Syafi'i mempunyai penganut sekitar 28% muslim di dunia. Pengikutnya tersebar di
Iraq bahagian utara
Kurdistan,
Iran semasa zaman
Seljuk,
Mesir semasa zaman
Ayyubiyah,
Somalia,
Yaman di wilayah
Hadramaut,
Indonesia ,
Thailand,
Singapura,
Filipina,
Sri Lanka dan menjadi mazhab rasmi negara
Malaysia dan
Brunei .{{ fact))
Hambali
Bermula oleh para murid
Imam Ahmad bin Hanbal. Mazhab ini diikuti oleh sekitar 5% muslim di dunia dan dominan di daerah
Semenanjung Arab. Mazhab ini merupakan mazhab yang saat ini dianut di
Arab Saudi.{{ fact))
Tiada ulasan:
Catat Ulasan